Ja a peniaze
Základné informácie
Akreditované vzdelávanie učiteľov ideovo vychádza z požiadavky zvýšenia finančnej gramotnosti na Slovensku. Reaguje na potrebu zvýšiť nielen odborný, ale tiež metodický potenciál pedagogických zamestnancov. Program sa zameriava na vzdelávanie pedagogických zamestnancov v oblasti finančnej gramotnosti tak, aby mohli následne rozvíjať témy z obsahu Národného štandardu finančnej gramotnosti verzia 1.2 (NŠFG) u žiakov netradičnými a inovatívnymi metódami.
Celý vzdelávací program je rozpracovaný na obdobie max. 12 mesiacov s časovou dotáciou 60 hodín a pozostáva zo štyroch modulov.
Prihláška na vzdelávanie Prihláška do programu
Vzdelávanie učiteľov
Vzdelávanie je schválené Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR ako inovačné pod evidenčným číslom 24/2022 – IV.
Názov programu vzdelávania: Ja a peniaze.
Program môže na škole realizovať iba pedagóg, ktorý v minulých šk. rokoch úspešne absolvoval vzdelávanie, ktoré poskytuje JA Slovensko. Tiež pedagóg, ktorý je v aktuálnom školskom roku zapojený do vzdelávania, a to už po absolvovaní Úvodného tréningu k metodike programu Ja a peniaze (modul 2).
Pre koho je vzdelávanie určené
Podľa § 20 zákona 138/2019 Z. z., učiteľ v podkategórii:
- učiteľ prvého stupňa základnej školy
Obsah vzdelávania
- Obsahovým zameraním inovačného vzdelávania v súlade s § 55 ods. 1 písm. a) zákona 138/2019 Z. z. je rozšíriť, prehĺbiť a inovovať profesijné kompetencie a zručnosti učiteľa pri implementácii prvkov vzdelávania a aplikovaní inovatívnych vzdelávacích metód do výučby v oblasti finančnej gramotnosti.
- Implementácia úloh a požiadaviek Národného štandardu finančnej gramotnosti do výchovno-vzdelávacieho procesu s využitím moderných vzdelávacích postupov a IKT technológií.
- Zdokonaľovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov, potrebných na štandardný výkon pedagogickej činnosti v oblasti finančnej gramotnosti a manažmentu osobných financií.
- Osvojenie si od odborných informácií, skúseností a zručností k vzdelávaciemu programu JA Slovensko - Ja a peniaze, aby mohol byť realizovaný ako samostatný predmet, voľno-časová aktivita a/alebo jeho obsah využívať ako prierezovú tému v rámci vhodných predmetov v súlade so školským vzdelávacím programom.
Poplatok za vzdelávanie
Pre školský rok 2025/2026 je poplatok za vzdelávanie stanovený nasledovne:
- 100,- € za osobu, pre elektronické prihlášky, ktoré budú vyplnené, odoslané a doručené v termíne od 1. apríla do 30. apríla 2025 do 23:59. O správnom odoslaní prihlášky je užívateľ informovaný automatickým emailom.
- 120,- € za osobu pre elektronické prihlášky, ktoré budú vyplnené, odoslané a doručené v termíne od 1. mája do 31. mája 2025 do 23:59. O správnom odoslaní prihlášky je užívateľ informovaný automatickým emailom.
- 170,- € za osobu pre elektronické prihlášky, ktoré budú vyplnené, odoslané a doručené od 1. júna 2025 a neskôr. O správnom odoslaní prihlášky je užívateľ informovaný automatickým emailom.
-
Stanovené poplatky za prihlášku sú konečné. Tvoria však iba časť celkových nákladov na vzdelávací program, či vzdelávanie učiteľa.
-
Faktúry za vzdelávacie programy a vzdelávanie učiteľov budú vystavované a zasielané na úhradu v priebehu mesiaca, v ktorom bola podaná prihláška (najneskôr do 14 dní).
*Platí len v prípade zapojenia sa aj školy a nového učiteľa do príslušného vzdelávacieho programu. Inak je tento poplatok stanovený vo výške 650,- €. Viac info v pravidlách.
Forma vzdelávania
Kombinovaná 60 hodín
Moduly vzdelávania
Časový harmonogram jednotlivých modulov nájdete tu.
Vzdelávací program sa skladá zo štyroch modulov, ktoré umožňujú učiteľom získať odborné informácie a metodické postupy k využívaniu jednotlivých častí programu Ja a peniaze:
Modul 1: Základy finančnej gramotnosti a úvod do problematiky
Forma: dištančná
Cieľom modulu je získať a osvojiť si aktuálne poznatky a zdokonaliť odbornú spôsobilosť v oblasti finančnej gramotnosti. Vzdelávanie prebieha dištančne – prostredníctvom portálu vzdelavanie.jaslovensko.sk.
Dištančná forma vzdelávania prebieha prostredníctvom e-learningu. Frekventanti pracujú s učebnými textami a pod vedením tútora postupne riešia otvorené otázky a úlohy. Získané poznatky si overujú prostredníctvom testov, ktoré sa nachádzajú na konci každej kapitoly online učebnice.
Učebné texty obsahujú nasledovné kapitoly:
- Peniaze
- Naše príjmy a výdavky
- Riadenie financií
- Ako fungujú banky
- Ako a čím platíme
- Moderné bankové nástroje
- Existuje niečo iné okrem peňazí?
- Zadlžiť sa rozumne
- Životné istoty a riziká
Požiadavka na výstupy z dištančnej formy vzdelávania tohto modulu:
Výstupom dištančnej formy vzdelávania pre účastníkov je osvojenie si teoretických poznatkov a úspešné absolvovanie záverečného online testu na 75 % z 9 tematických celkov, ktorý je zadaný lektorom/tútorom.
Modul 2: Úvodný tréning k metodike programu Ja a peniaze
Forma: prezenčná
Cieľom modulu je oboznámiť sa s metodickými postupmi výučby a ich implementácia do predmetov a medzipredmetových vzťahov. Použité používať metódy: simulácia, skupinová práca, kooperatívne vyučovanie, dramatizácia, diskusia, škálové aktivity, a pod.
Prezenčný tréning učiteľov rámcovo obsahuje:
- predstavenie programu Ja a peniaze,
- úvod do problematiky finančnej gramotnosti a Národný štandard finančnej gramotnosti,
- práca s učebnicou programu a metodické pokyny k jej využívaniu na hodinách,
- praktickú prípravu na využitie učebných materiálov, projektové vyučovanie,
- teambuildingové aktivity.
Požiadavka na ukončenie modulu 2: Absolvovanie celého úvodného metodického tréningu a prezentácia vypracovanej záverečnej aktivity v skupinách.
Modul 3: Praktické aktivity z oblasti finančnej gramotnosti
Forma: dištančná
Tento modul zahŕňa získavanie a spracovanie informácií o finančnom trhu a o rodinných a osobných financiách; prijímanie finančných rozhodnutí; aktívne využívanie elektronických zdrojov o finančnom trhu a ekonomickej situácii, tvorbu projektov a medzipredmetových aktivít.
Výstupom dištančnej formy vzdelávania pre účastníkov je vypracovanie vlastnej krátkej praktickej aktivity z oblasti finančnej gramotnosti, ktorú je možné realizovať na vyučovaní.
Modul 4: Inovačné trendy v oblasti finančnej gramotnosti a jej vyučovaní
Forma: prezenčná
Počas 1-dňového pracovného stretnutia spojeného so vzdelávacím seminárom sa frekventanti oboznámia s novými poznatkami a produktmi z finančného trhu prostredníctvom výkladu odborného lektora. Dozvedia sa, ako prepojiť vyučovanie s reálnou praxou s podporou aktivizačných vyučovacích metód. V rámci stretnutia bude priestor na zdieľanie skúseností práce so žiakmi z iných projektov alebo aktivít s prvkami inovácií.
Požiadavka na ukončenie modulu 4: Aktívna účasť na vzdelávacom seminári.
Ukončenie vzdelávania
Požiadavky na ukončenie
- účasť najmenej 80 % z celkového rozsahu prezenčnej formy vzdelávania a úspešné spracovanie výstupov modulov realizovaných prezenčnou formou,
- úspešné spracovanie výstupov z dištančnej formy vzdelávania,
- vypracovanie záverečnej práce,
- úspešná záverečná prezentácia,
- úspešný záverečný pohovor.
Inovačné vzdelávanie končí záverečnou prezentáciou a pohovorom pred trojčlennou skúšobnou komisiou vymenovanou poskytovateľom inovačného vzdelávania v súlade s § 56 ods. 2 č. 138/2019 Z.z. v znení neskorších predpisov. Po úspešnom záverečnom pohovore a prezentácii záverečnej práce získa učiteľ osvedčenie o ukončení vzdelávania.
Témy z oblasti finančnej gramotnosti a manažmentu osobných financií k záverečnej práci:
- Finančná zodpovednosť spotrebiteľov
- Plánovanie, príjem a práca
- Rozhodovanie a hospodárenie spotrebiteľov
- Úver a dlh
- Sporenie a investovanie
- Riadenie rizika a poistenie
Časový harmonogram pre školský rok 2025/2026
Modul 1:
- Práca s online učebnicou: začína 11. augusta 2025 a končí 12. decembra 2025
Modul 2:
- Úvodný metodický tréning: 02. – 04. september 2025 (Belušské Slatiny/okr. Púchov, utorok – štvrtok)
Modul 3
- Praktické aktivity z finančnej gramotnosti: január 2026 - marec 2026
Modul 4
- Vzdelávací seminár: 2. polovica 04/2026 v BA, ZA, KE - Časy a miesta budú včas zverejnené